Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Monday, July 5, 2010

IIsrak Mikraj Kembalikan Kegemilangan Semangat Umat Islam




Alhamdulillah Tuhan masih lagi memberi kesempatan kepada kita untuk menikmati segala pemberian-Nya. Kita masih lagi dipanjangkan umur sehingga hari ini iaitu di bulan Rejab. ”Ya Allah berkatilah Kami di bulan Rejab dan Sya’ban dan sampaikanlah kami ke bulan Ramadhan” ini lah Doa yang dibaca oleh Rasulullah ketika masuknya bulan Rejab.

Banyaknya pendapat yang membahaskan perihal Israk dan Mikraj ini telah mencipta ruang polemik tersendiri dalam periwayatan ‘perjalanan agung’ tersebut. Di antaranya yang berkaitan dengan hakikat dan latar belakang Israk dan Mikraj, perjalanan fizikal dan roh Rasulullah s.a.w dalam keadaan jaga, buraq yang dinaiki Nabi s.a.w, pertemuan Rasulullah dengan para nabi, misteri pintu-pintu langit, rahsia Sidratul Muntaha, perintah solat, dan hikmah-hikmah besar Israk Mikraj.


Sayyid Qutub dalam kitabnya yang terkenal, Fi Zhilal al-Quran menyatakan,

”Perjalanan dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa adalah perjalanan yang murni pilihan daripada Zat Yang Maha Kasih dan Maha L
embut, yang menghubungkan akar kesejarahan agama-agama besar dari zaman Nabi Ibrahim dan Ismail hingga Nabi Muhammad s.a.w. Demikian pula, perjalanan agung ini menghubungkan akar sejarah tempat-tempat suci bagi agama tauhid (agama-agama monoteisme) yang besar sepanjang masa. Perjalanan ini adalah untuk menberitahu seluruh manusia bahawa Muhammad adalah Nabi dan Rasul terakhir yang menjadi pewaris agama-agama tauhid terdahulu. Demikian pula dengan Israk Mikraj tersebut, menjadikan Muhammad sebagai penutup seluruh Nabi dan rasul-Nya. Israk Mikraj adalah perjalanan yang menembus dimensi ruang dan waktu, serta memiliki makna yang lebih luas dan mendalam.”



Mengenangkan kembali setelah kewafatan Khadijah ra, bukan hanya penyokong malah pendokong kuat dengan hembusan semangat perjuangan Rasulullah saw dan kewafatan Abu Talib, pelindung Rasulullah saw dari ancaman fizikal oleh kafir Quraisy pada Tahun Kesedihan, Dakwah Islam berada diposisi paling tenat dari segi psikologi Rasulullahi saw dan para Sahabat ra sendiri, mahupun disegi tiadanya kemasukan baru ke dalam agama Islam dari kalangan penduduk Mekah.


Dengan azam tidak menyerah kepada keadaan, Baginda saw mencuba nasib, mencari peluang baru untuk Dakwah ini di Taif, 80 km dari Mekah, namun harapan dan sangkaan Baginda saw meleset. Di Taif, Dakwah tidak diterima, Pendakwah dihina dengan dibaling batu oleh penduduknya. Pintu Dakwah ditahun ini hampir tertutup. Namun Allah swt melalui Surah Huud, mengarahkan Nabi saw terus beristiqamah menjalankan amal Dakwah ini meredah fasa-fasa gelap yang sedang menyelubunginya, tanpa isteri yang mendorong dan tanpa bapa saudara yang melindung. “Shayyabatni Huud” (Surah Huud telah mengubankan rambutku !!).


Allah swt tidak membiarkan Rasul Akhir Zaman berpanjangan dalam kemuraman seperti itu. Dakwah ini harus dipacu hingga berjaya bukan sahaja di Mekah, tetapi ke seluruh dunia, merangkumi sekelian jin dan manusia. Pada malam 27 Rejab 620M, Jibril mengejutkan Rasulullah saw dari lamunan malam dan mengisyaratkan kepada Baginda saw bahawa kenderaan Buraq telah siap di luar sana untuk membawanya ke Masjidil Aqsa di Palestin, naik meredah 7 petala langit, ke Sidradul Muntaha melalui Baitul Makmur, memenuhi undangan Allah swt.


Di Masjidil Aqsa Baginda bersolat mengimami kesemua para rasul, melihat bandar Baitul Maqdis, memilih su
su dan menolak arak. Di langit, Baginda bertemu sebahagian para rasul, diperlihatkan gelagat penghuni-penghuni Syurga dan Neraka serta tanda-tanda kebesaran Allah swt yang lain. Di Sidratul Muntaha, Baginda diwahyukan Allah swt apa yang hendak diwahyukan olehNya, termasuk kewajipan Solat, ibadah yang paling utama.


Sekembalinya Nabi saw ke Mekah dari langit, kekuatan Baginda saw untuk berdakwah lebih kental dan orang yang pertama yang mempercayai perginya Rasulullah SAW ke langit adalah sabat Baginda SAW iaitu Abu Bakar yang digelar As-siddiq. Segelintir yang lain pula ada orang Islam yang murtad kerana tidak dapat menerima hakikat boleh berlakunya peristiwa Muhammad saw pergi ke Palestin dan langit serta kembali semula dalam malam yang sama dan singkat. Para Sahabat ra yang lain bertambah keyakinan dan kekaguman mereka kepada Nabi tercinta.


Bagi Nabi saw pula, melihat sendiri kesudahan manusia di Syurga dan Neraka sudah cukup memberi motivasi dan semangat penuh untuk menyelamatkan mereka didunia lagi, sebelum
mereka menempuh alam Pengadilan dan Pembalasan, belum lagi berpeluang menerima wahyu langsung dari Allah swt di Sidratul Muntaha. Tiga tahun selepas itu, keimanan baru, lebih tinggi dan teruji inilah yang menjadi asas kepada Hijrah dan penegakkan Negara Islam di Madinah.


Sheikh Thanthawi Ahmad Umar menyatakan dalam majalah Mimbar aI-Islam, “Ketika Rasulullah kembali dari perjalanan agung tersebut, baginda kelihatan begitu ceria, bersemangat dan bahagia. Kedukaan, kepedihan benar-benar telah lenyap dalam diri Rasulullah saw.” Malah dikatakan bertambah yakinlah Rasulullah akan kekuasaan Allah dan ini memberi semangat yang lebih kuat untuk meneruskan tugas kenabiannya.


Setelah sekian lama Rasulullah SAW meninggalkan kita masih ramai lagi yang tidak dapat mengambil manfaat dari peristiwa ini. Ummat Islam sekarang masih lagi mendewa-dewakan kemajuan yang ada di barat dan kelebihan yang ada pada mereka. Sedangkan umat Islam masih leka dengan persoalan-persoalan furuk yang merangkumi bid’ah, matlamat perjuangan dan politik. Umat Islam leka menyebabkan Islam tidak bangkit setelah kejatuhan Khilafah Uthmaniah. Oleh itu umat Islam harus belajar dari sejarah kejatuhan Khilafah dan bukan membantutkan lagi kebangkitanya.





Ini foto bersejarah kerana kali pertama foto bumi diambil dari angkasalepas (pada ketinggian 300 kilometer). Foto ini diambil oleh Yuri Gagarin, angkasawan Rusia dan manusia ketiga ke angkasalepas pada 12.4.1961, selepas Nabi Isa as (selepas percubaan membunuhnya) dan Rasulullah saw (dalam peristiwa Israk Mikraj).



Batu (Pelancaran), di tengah-tengah Masjidil Aqsa, Palestin. Di sini tempat pelancaran kenderaan Buraq membawa Rasulullah saw ke Sidratul Muntaha, menembusi 7 petala langit dan Baitul Makmur. Hari ini ia ditawan oleh Yahudi yang dilaknat Allah swt. Pembebasannya sebelum Hari Kiamat dijamin Allah swt. Bila ? Siapa pembebasnya ? Apa ciri-ciri mereka ? Bagaimana mereka dididik (dihasilkan) ?



Oleh itu di dalam mempercepatkan evolusi kebangkitan Islam kali kedua ini, kita haruslah berganding bahu untuk mengembalikan kegemilangan umat Islam agar Masjidil Aqsa yang menjadi tempat pesinggahan sebelum di mikrajkan kembali kepada kuasa Islam dan kegemilangan kecanggihan dan teknologi yang dimonopolikan oleh barat akan dikuasai oleh umat Islam semula. Oleh itu kepada penuntut Ilmu,tenaga pengajar, Intelektual, Prof, Dr dan lain2 kita bukan sahaja perlu berteori, berceramah dan berforum semata-mata. Umat Islam hari ini harus turun padang praktikalkan Ilmu yang ada agar kemengangan Umat Islam akhir zaman ini akan berpihak kepada Islam. ”Sesungguhnya Allah tidak pernah memungkiri janji”- Allahu Haq


No comments: