Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Wednesday, October 3, 2012

Berhati-hati dengan Serangan Pemikiran



" Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari api neraka." (At-Tahrim : 6) 
" Yang (membakar) sampai ke hati." (Al-Humazah : 7) 

Al-Quran dengan tegas menyatakan dalam ayat 120 surah Al-Baqarah : 

“ Dan orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan reda dengan Mu (Muhammad) 
sehingga engkau mengikuti agama mereka “.  

Manakala dalam ayat 82 surah AlMaaidah pula Allah menjelaskan :           

“ Kamu pasti akan dapati orang yang paling kuat permusuhannya terhadap orang orang yang beriman ialah orang-orang Yahudi dan orang-orang Musyrik “



Setelah pergaduhan atau pertembungan diantara kejumudan system katolik kristian mengongkong rakyat di eropah, ramai golongan yang intelektual telahpun mengistiharkan perang terhadap system itu. Maka dengan kejayaan mereka, maka terlahirlah mazhab baru kristian yang mengasingkan agama dengan kehidupan manusia dengan diberi gelarah mazhab kristian protestan. Dengan teori inilah maka orang eropah telahpun mendapat satu modul yang boleh membantutkan mana-mana agama dengan menggunakan serangan yang tidak memerlukan peluru, jet atau bahan senjata. Yang perlu digunakan adalah serangan spikologi berbentuk serangan pemikiran atau di dalam bahasa arabnya Ghazwul Fikri. 

Setelah sekian lama kegemilangan umat Islam di dalam mengetuai system politik dunia, musuh Islam merancang untuk menjatuhkan kerana dengki dengan kejayaan umat Islam maka orang kafir terutama orang Kristian, yahudi mula merancang untuk menjatuhkan khilafah Uthmaniah daripada dimiliki oleh Umat Islam. Hal ini kerana Khilafah Uthmaniah adalah kuasa besar dunia seperti kuasa besar amarika pada masa kini. Usaha ghazwul fikri kepada Umat Islam adalah usaha yang sistematik dan dirancang secara kemas sebagai jalan lain dan utama bagi menghancurkan Islam. Ghazwatul Fikri adalah pengganti kepada serangan fizikal yang sentiasa mengalahkan pihak Musuh dan menakutkan mereka sedangkan ummah Islam sentiasa bersedia menghadapi cabaran-cabaran fizikal tersebut seperti semasa perang Salib.

Serangan fizikal yang dilakukan kepada ummah Islam akan menjadikan ummah Islam kuat dan akhirnya menang. Perkara ini telah banyak dibuktikan di dalam sejarah sama ada semenjak Nabi Muhammad SAW atau sejarah Ummah Islam secara umumnya. Dengan tekanan fizikal, Umat Islam menjadi berani kerana Allah SWT dan RasulNya banyak berjanji kepada mereka yang berjihad dimana mereka akan mendapat ganjaran yang sangat banyak. Mati syahid merupakan cita-cita tertinggi, sedangkan pihak musuh berperang untuk mencari hidup dan takutkan mati. Keadaan puak musuh itu telah menjadikan mereka kalah sebelum berperang.

Orang Kafir berjaya mengalahkan umat Islam dengan menyerang pemikiran mereka, sehingga umat Islam merubah cara berfikir. Umat Islam yang sudah terkena suntikan pemikiran barat atau pemikiran Jahiliyah yang disuntik ke dalam otak umat Islam secara bertahap, pasti akan merubah tingkah lakunya seperti personaliti, gaya hidup, cara berpakaian, pergaulan dan sebagainya. Dengan keadaan ini, maka umat Islam hanya tinggal status sahaja. Muslim tetapi tidak mengamalkan Islam bahkan menyerang Islam pula dengan pemikirannya yang jahil sebagai mangsa dari ghazwatul fikri ini.

Kejatuhan Khilafah Islamiyah sebagai contoh besar kehancuran kerajaan Islam dan juga sebagai kehilangan umat Islam untuk memberikan walanya. Kejatuhan Khilafah Uthmaniah dilaksanakan oleh pihak Kristian, yahudi mengikut beberapa peringkat.


1) Peringkat sebelum jatuhnya Khilafah

Objektif utama Ghazwatul Fikri sebelum jatuhnya KhilafahUthmaniah adalah menjadikan Umat Islam lemah (al inhilal). Untuk mencapai objektif ini, pihak kafir melakukan kajian terhadap hal ehwal orang-orang di timur dan juga Islam. Kemudian mereka mempelajari ruang-ruang kelemahan Umat Islam (al istisyrak). Langkah berikutnya, kalangan orientalis yang juga adalah pihak kristian berusaha melakukan pengkristianan terhadap Umat Islam (at tansir). Kemudian akhirnya berusaha memutuskan sendi-sendi daulah Khilafah (taqti’ awsal daulah al Khilafah). 

Ghazwatul fikri yang sistematik dan bertahap dimulai dengan pengiriman buku-buku dan pakar-pakar orientalis dan kristian ke dalam masyarakat umat Islam. Cara ini bertujuan agar secara perlahan-lahan Umat Islam mempunyai alternatif bacaan dan kemudian dapat dijadikan sebagai rujukan. Penampilan mereka dalam membawa fikrahnya tentulah dengan cara yang menarik sehingga Umat Islam terpikat dan terikat dengannya. Bahkan ada diantara mereka yang hafal al-Quran dan mengenal Islam secara mendalam. Beberapa orang diantara mereka ada yang menjelma sebagai ulama Islam.

Selain itu mereka juga menerima secara terbuka umat Islam yang hendak belajar dengan mereka dalam segala bidang ilmu. Kemudian secara perlahan-lahan mempengarauhi umat Islam dengan berbagai model dan teladan yang dijadikan ikutan. Cara ini cukup berjaya kerana umat Islam memiliki percanggahan keilmuan yang kemudiannya tidak lagi percaya kepada khilafah Islam. Keadaan ini berlaku sebelum kejatuhan Khilafah Uthmaniah. Negeri-negeri Islam di bawah Khilafah Uthmaniah mulai memutuskan hubungannya dengan kerajaan pusat. Di Kerajaan Pusat pun berlaku dengan muncul Tokoh Sekularisme, Kamal Atartuk yang sehingga ke hari ini senantiasa ada yang memperjuangkan dan mempertahankan fikrahnya.

Khalifah Islam Turki Uthmaniyah Terakhir

2) Peringkat Ketika Jatuhnya Khilafah

Objektif Ghazwatul fikri berikutnya adalah menjajah Khilafah Uthmaniah (al ihtilal). Usaha untuk mencapai objektif ini adalah meneruskan usaha pada marhalah sebelumnya (al istsyrok dan at tansir) kemudian memisahkan agama dari daulah (fasluddin anid daulah) dan menyebarkan semangat nasionalisme (nasyru qowmiyah). Akhirnya dari langkah ini adalah jatuhnya Khilafah (Isqotu al Khilafah).
Pada saat jatuhnya khilafah Uthmaniah, usaha pihak kafir adalah menumbuhkan fahaman nasionalis iaitu kefahaman yang berdasarkan kesukuan dan perkauman. Kesatuan umat Islam yang berdasarkan aqidah, penyatuan semua kaum, suku dan golongan kini telah menjadi hancur ke atas kaum dan puak. Umat Islam semakin lemah dam khilafah Islamiyah jatuh. Pemikiran menjauhkan agama dari Kerajaan Islam juga isu utama yang disebarkan kepada umat Islam. Muslim mula berfikir bahawa agama untuk akhirat dan kerajaan untuk dunia, sehingga tidak lagi mementingkan kerajaan atau kuasa tetapi cukuplah sekadar Sholat dan beribadah tanpa menyebut masalah negara.

3) Peringkat Sesudah Jatuh Khilafah

Objektif ghazwatul fikri setelah jatuhnya khilafah Uthmaniah adalah perubahan-perubahan (at taghyir) dalam politik (as siyasi), sosial (al ijtima’i) dan tingkah laku (al khuluqi). Perubahan-perubahan ini dilaksanakan melalui aktiviti-aktiviti seperti :-

Istisyrok (Usaha mengkaji hal ehwal orang timur)
At tansir (Kristianisasi)
La diniyah (Fahaman tiada agama)
Kaumiyah (Perkauman)
Taghrib (Pembaratan)

Aktiviti-aktiviti tersebut dilaksanakan melalui

pendidikan (At ta’alim)
media Massa (Al I’lam)
perundangan (al Qonun)
Pemerintahan (Daulah)

Sesudah jatuhnya khilafah Uthmaniah, Ghazwatul fikri terus berjalan dengan maksud dan tujuan yang lain dari peringkat sebelumnya iaitu menyebarkan pemikiran sekular di segala bidang seperti pendidikan, pengajaran, penerangan, perundangan dan kehidupan. Juga isu persamaan hak dan pembebasan wanita sebagai isu yang dijadikan peluru dan sekaligus sasaran empuk dalam menghancurkan Islam. Kemudian yang juga sangat dirasakan adalah semakin menguat rasa nasionalis umat Islam di setiap negara Islam. Sehingga kita dapat merasainya di Negara kita Malaysia iaitu semangat nasionalisma atau kebangsaan yang kuat sehingga mengabaikan semangat yang wajib diutamakan iaitu semangat Islam. kerana dengan semangat Islam ini sahajalah yang dapat menyatukan semua kaum dan berkasih sayang sesama manusia. Maka yakinlah Allah SWT tidak pernah memungkiri janjinya bahawa barang siapa yang ikut perintahnya maka negaraitu akan aman dan mendapat keampunan Allah SWT.

No comments: