Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Tuesday, November 17, 2009

Taqwa Nabi Ibrahim

Sofwa dan Marwa

Sofa dan Marwa kisah bermula
Siti hajar berhati mulia
Taatkan Allah buat suaminya
Biarpun hidup penuh derita

Nabi Ibrahim suami tercinta
Menerima wahyu perintah Allah
Suatu suruhan mengandungi hikmah
Perintah Allah Segera dilaksana

Menangis hajar mendengar kisah
Pilu hatinya dihambat resah
Mengenang nasib telah tersurat
Hidupnya bakal menempuh susah

Sofa dan Marwa kisah bermula
Siti hajar berhati mulia
Taatkan Allah buat suaminya
Biarpun hidup penuh derita

Nabi Ibrahim hatinya rawan
Anak dan isteri harus ditinggalkan
Namun dirinya tak dapat melawan
Perintah Allah segera dilaksana

Dipadang tandus dan dia tinggalkan
Tiada teman tiada taulan
Hanya anaknya menjadi kawan
pujuk dan rayu tak diperdulikan

Sofa dan Marwa kisah bermula
Siti hajar berhati mulia
Taatkan Allah buat suaminya
Biarpun hidup penuh derita

Tika mentari membakar terik
Sesusut tubuh lesu tak bermaya
Habis bekalan susu kekeringan
Menangis Ismail haus kelaparan

Hajar berdoa dengan hiba nya
Mengharap air membasah dahaga
Tanpa diduga terpancar air
Dari hentakan kaki anaknya

Sofa dan Marwa kisah bermula
Siti hajar berhati mulia
Taatkan Allah buat suaminya
Biarpun hidup penuh derita


Alhamdulillah Hari ini satu zulhijjah tiba lagi yang mana di dalamnya ada pelbagai kisah yang berlaku diantaranya perintah penyembelihan Nabi Ismail a.s untuk di jadikan korban bapanya Nabi Ibrahim as dan akhirnya dengan ketaatannya terhadap perintah Allah SWT itu Allah telah takdirkan yang disembelih bukannya Nabi Ismail tetapi seekor sapi.

Tetapi hari ini kita hendak membincangkan bagaimana ketaatan dan ketaqwaan nabi Ibrahim a.s kepada perintah dan suruhan Allah swt. Bagaimana pada suatu hari nabi Ibrahim a.s telah diperintahkan oleh Allah ta’ala untuk membawa isteri keduanya, Hajar beserta anaknya yang baru dilahirkan, Ismail a.s untuk ditinggalkan di suatu tanah gersang kering kontang yang dinamakan Makkah.

Sebaik saja menerima perintah Allah tersebut, nabi Ibrahim a.s tanpa banyak soal terus membawa isteri dan anaknya itu dalam suatu perjalanan yang amat jauh (bayangkan perjalanan darat dengan tunggangan unta dari Palestin ke Makkah dan tanpa memberitahu ke mana destinasi yang dituju mereka dan apakah tujuan mereka bermusafir dengan membawa anak dan isterinya.

Setibanya sahaja di Makkah yang ketika itu adalah satu tempat yang gersang, kering kontang, tiada hidupan, tiada air, tiada tumbuhan, tiada orang lalu-lalang sekalipun, bak kata orang, tempat jin bertendanglah, maka diarahkanlah isterinya Hajar dan anaknya Ismail a.s turun dari tunggangan unta tersebut. Tanpa bercakap sepatah apa pun, hatta untuk mengucap selamat tinggal sekali pun, nabi Ibrahim a.s berlalu meninggalkan anak isterinya di situ. Maka tercengang-cenganglah isterinya dan teruslah Hajar merayu kepada nabi Ibrahim a.s agar tidak meninggalkannya di situ. Hajar juga terus bertanya kepada suaminya mengapa dan mengapa ditinggalkan mereka di situ. Akan tetapi nabi Ibrahim a.s tidak sedikitpun berpaling dari perjalanan baliknya dan tidak sedikitpun menjawab rayuan Hajar itu.

Sehingga akhirnya apabila Hajar bertanya adakah itu semua adalah suruhan dan perintah Allah? Maka barulah nabi Ibrahim a.s berhenti sebentar (tanpa berpusing melihat isteri dan anaknya) dan menjawab: “Ya, ini adalah perintah Allah”, lantas disambung perjalanannya kembali dan mendengar jawapan itu, maka redhalah Hajar dengan apa yang dihadapinya itu (hebat sungguh seorang isteri kepada seorang nabi yang juga tinggi ketaqwaannya). Selepas beberapa jauh perjalanan, barulah nabi Ibrahim melihat ke belakang, akan tetapi kelibat isteri dan anaknya sudah tidak kelihatan. Lantas baginda berdoa dan bertawakkal memohon Allah memelihara isteri dan anak yang ditinggalkannya itu. Itulah nabi Ibrahim a.s yang tidak mahu melayan rayuan isterinya yang tercinta kerana baginda sedar sebagai manusia, baginda juga boleh cair dengan pujuk rayu isterinya walaupun ketika melaksanakan perintah Allah ta’ala.

Itulah kisah bagaimana hebatnya nabi Ibrahim a.s menerima dan melaksanakan perintah Allah SWT Tuhan Pencipta Semesta Alam sehingga mendapat gelaran “Khalilullah” yang bermakna “yang dekat dengan Allah”. Macam mana pula dengan kita.dalam menerima dan melaksanakan sesuatu tuntutan dan perintah Allah? Pasti ada ketika-ketikanya kita cuba mengkompromi atau menjustifikasikan tindakan kita untuk tidak segera atau bahkan tidak mahu langsung menjunjung perintah Allah. Bagaimana tuntutan solat fardhu lima waktu, tuntutan mengeluarkan zakat, berpuasa, menutup aurat bagi lelaki apatah lagi menutup aurat bagi perempuan yang lebih besar had-hadnya, tuntutan muamalah dan pergaulan lelaki dan wanita? Bahkan yang lebih besar lagi tuntutan melaksanakan isi kandungan Al-Quran sepenuhnya

Dan ibadah korban yang kita laksanakan saban tahun juga harus dilihat dari perspektif taqwa dan ketaatan kepada Allah. Benar firman Allah ta’ala dalam surah Al-Hajj ayat 37: “Dan bukanlah daging mahupun darah (haiwan qurban) itu yang sampai kepada Allah, akan tetapi yang sampai adalah ketaqwaan kamu kepada Allah”

Sama -sama kita insafi, berapa kalikah rasanya kita berkorban untuk Allah Taala? paling kurang pun berapa kalikah kita korbankan turutan nafsu untuk diri kita sendiri? dan adakah pengorbanan kita ikhlas kerana Allah Taala? Wabarika’la saiyidina Muhammad waa’la sayyidina Muhammad kamasollaitaa’la saiyyidina Ibrahim Waalaalisayyidina Ibrahin fila’lamina innakahamidummajid.


No comments: