Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Thursday, December 8, 2011

Ulamak Pewaris Para Nabi...


Daripada Abdullah bin Umar r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda: Sesungguhnya Islam dimulai sebagai suatu (agama) yang asing dan Islam akan menyusut lagi (kembali) sebagai (agama) yang asing sama seperti waktu awal, dan Islam akan terpusat diantara dua masjid (Mekah dan Madinah) sama seperti ular yang merayap kembali ke lubangnya (sarangnya).


Agama Islam pada awalnya adalah asing, hanya Nabi Muhammad s.a.w. seorang sahaja, hinggalah ianya tersebar ke serata dunia. Ia bermula daripada kota suci Mekah dan Madinah dan akhirnya ia kembali ke sana juga.



Islam juga akan menjadi kembali menjadi asing dan pada masa ini orang yang menjaga agama Islam akan kelihatan asing (pelik). Namun mereka yang pelik inilah yang berbahagia.

Daripada Abu Hurairah r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda: Islam mula tersebar dalam keadaan dagang (asing). Dan ia akan kembali dagang (asing). Maka berbahagialah (beruntunglah) orang yang bersama Islam ketika ianya dagang (asing)”. (Hadith riwayat Muslim)

Sabda Rasulullah SAW :

إن الْعُلُمَاءُ وَرَثَةُ اْلأَنْبِيَاءِ، إِنَّ اْلأَنْبِياَءَ لَمْ يُوَرِّثُوْا دِيْناَرًا وَلاَ دِرْهَماً إِنَّمَا وَرَّثُوْا الْعِلْمَ فَمَنْ أَخَذَ بِهِ فَقَدْ أَخَذَ بِحَظٍّ وَافِرٍ

“Sesungguhnya ulama adalah pewaris para nabi. Para nabi tidak mewariskan dinar dan dirham, tetapi mereka hanya mewariskan ilmu maka barangsiapa mengambil warisan tersebut ia telah mengambil bahagian yang banyak.” (Tirmidzi, Ahmad, Ad-Darimi, Abu Dawud. Dishahihkan oleh Al-Albani)


Istilah ulama' digunakan kepada orang yang benar-benar mampu menguasai ilmu agama. Di zaman sekarang, hampir tiada lagi ulama' yang mampu menguasai pelbagai ilmu melainkan yang hanya pernah mempelajari pelbagai bidang dan mampu menguasai beberapa bidang sahaja. Berbeza dengan ulama' terdahulu. Dialah ulama' fiqh, dialah ulama' bahasa, dialah ulama hadis, tafsir dan sebagainya.

Dengan erti kata lain, semakin hari ulama' semakin berkurangan. Tambahan pula masyarakat pula sudah tidak mengambil peduli lagi tentang ulama'. Mereka lebih suka memuja para artis yang sememangnya tidak mendatangkan sedikit kebaikan pun kepada mereka. Sabda Rasulullah SAW :

إنَّ اللهَ لاَ يَقْبِضُ الْعِلْمَ انْتِزَاعاً يَنْتَزِعُهُ مِنَ الْعِباَدِ، وَلَكِنْ بِقَبْضِ الْعُلَماَءِ. حَتَّى إِذَا لَمْ يُبْقِ عاَلِماً اتَّخَذَ النَّاسُ رُؤُوْساً جُهَّالاً فَسُأِلُوا فَأَفْتَوْا بِغَيْرِ عِلْمٍ فَضَلُّوا وَأَضَلُّوا

“Sesungguhnya Allah tidak mencabut ilmu dengan mencabutnya dari hamba-hamba. Akan tetapi Dia mencabutnya dengan diwafatkannya para ulama sehingga jika Allah tidak menyisakan seorang alim pun, maka orang-orang mengangkat pemimpin dari kalangan orang-orang bodoh. Kemudian mereka ditanya, mereka pun berfatwa tanpa dasar ilmu. Mereka sesat dan menyesatkan.”(HR. Al-Bukhari no. 100 dan Muslim no. 2673)

Ramai orang pada hari ini beranggapan mereka mampu mengatur urussan duniawi mereka sendiri tanpa perlu melibatkan golongan ulama'. Bahkan ulama' dianggap sebagai kelompok yang tidak mengetahui situasi atau kondisi zaman moden, tidak memahami perkembangan zaman, tidak mengikut arus kemodenan dan hanya berbicara dalam masalah ibadat dan akhirat semata-mata. Tetapi mereka silap.

Akhirnya, timbul pelbagai masalah walaupun hidup senang dilimpahi dengan nikmat dunia. Hati tidak tenteram, rasa terancam, jiwa kacau, hidup huru hara dan sebagainya. Hal ini akibat daripada sikap mereka sendiri yang meremehkan golongan ulama' dan mengatur urusan duniawi mereka tanpa berlandaskan syariat Islam.

Dengan waktu yang semakin singkat, masa yang berjalan semakin pantas, kita sebagai orang Islam perlu mengambil ilmu daripada para ulama'. Tidak memperlekehkan golongan ulama'. Sentiasa berdampingan dengan golongan ulama'. Kehidupan di dunia ini tidak akan berjalan mengikut landasannya tanpa bimbingan para pewaris nabi ini.

Luqman Hakim pernah berkata kepada anaknya
Wahai anakkku duduklah dengan ulama’ dan rapatkan kedua lutut kamu sesungguhnya Allah menghidupkan hati dengan ilmu seperti menghidupkan bumi dengan turunnya hujan” 



Nasihat Luqman juga
“Jangan kamu duduk bertengkar dengan ulama’ maka kelak kamu akan hina dan jangan kamu bertengkar dengan orang yang bodoh maka mereka akan memaki kamu sebaliknya kamu sabar bagi orang yang yang lebih tinggi ilmu daripada kamu dan orang yang lebih rendah ilmu daripada kamu. Maka hendaklah kamu bersama dengan ulama’ dan sabar bagi mereka dan mengambil daripada mereka ilmu”



Malik bin Anas berkata
“Jangan ambil ilmu daripada 4 golongan ini,

a. Orang yang terkenal bodoh
b. Oran yang terkenal dengan ikut hawa nafsu.
c. Orang yang menyeru kepada hawa nafsu. 
d. Lelaki yang ada kelebihan dan tidak tahu apa yang diucapkan. ” 

No comments: