Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Friday, July 3, 2009

CERITA KA’AB YANG MEMBUNUH JIN IFRIT


Imam Ghazali dalam kitabnya Khawasul Quran pernah terjadi suatu peristiwa ganjil di negeri Basrah pada seorang pedagang yang bernama Ka’ab. Setelah Ka;ab sampai di sana dia pun mencari tempat untuk bermalam. Oleh kerana Ka’ab adalah pedagang yang paling lewat maka semua tempat penginapan telah penuh kecuali satu rumah usang yang telah lama ditinggalkan. Ka’ab tiada pilihan lain lalu dia pun pergi bertemu dengan tuan rumah tersebut.

Kata tuan tuan rumah bahawa rumah ini aneh sikit selalu menjadi buah mulut orang kampong. Kata-kata mereka rumah ni berhantu kira ada Jin la dalam rumah tu. Sesiapa yang pernah tinggal di sini akan menjadi ketakutan. Kalau hang sanggup

tiggallah di sini selama mana hang suka saya tidak akan mengenakan apa2

bayaran kata tuan rumah tersebut. Walaubagaimanapun
Ka’ab tetap nak tinggal di rumah tersebut.
Pada 2/3 malam yang pertama itu juga Ka’ab telah Nampak satu baying-bayang hitam dengan dua biji mata yang merah menyala macam crita dalam TV tu datang mendekati Ka’ab. Lalu ka’ab bangun lantas membaca ayat Qursi dari awal hingga ke akhir. Yang peliknya bacaan Ka’ab itu diikut oleh Jin itu mungkin dia nak belajar ngaji kot. Tetapi yang peliknya pada ayat terakhir iaitu, “Walaa Ya uduhu Hifzuhuma Wa Huwal Aliyul azim” tidak kedengaran lagi suara Jin ifrit itu. Mungkin Jin itu sakit tekak kot.

Walaubagaimanapun Ka’ab berasa hairan lalu diulang-ulang ayat itu agar didengari Jin itu tetapi tiada respon lalu Ka’ab tercium sesuatu seperti benda terbakar.
Keesokan harinya Ka’ab mendapati sesuatu abu pada sudut rumah itu. Di saat itu juga Ka’ab terdengar suara berkata “Wahai Ka’ab engkau telah membakar Jin Ifrit” Soal Ka’ab “dengan apa aku membakarnya??” Jawab suara itu “Dengan ayat Qursi pada ayat “Wala ya Uduhu Hifzuhuma Wa huwal Aliyul Azim”

Semoga apa yang diceritakan di sini dapat kita mengambil pengajaran bahawa Jin adalah hamba Allah yang lemah jadi janganlah kita takut dengan Jin walaupun kadang-kadang agak seram juga kalau tengok muka Jin-Jin ni. Apa-apa pun saranan Syekh ana Jika kita selalu di kacau Jin eloklah amal sebelum keluar rumah iaitu Tiga Qul dan Surah Wadhuha lepas tu baru keluar rumah langkah kaki kanan I.Allah ia pelindung bagi yang orang yang kena sihir. Dan masa dalam rumah plak amal ayat Qursi dan Amanarasul………….hatta akhir….. Selamat Beramal [LOVE GOD]

No comments: