"Himpunan membantah pindaan Auku di Parlimen esok. Mula di Tugu Negara," satu pesanan ringkas melayang dalam peti SMS saya pada 17 Ogos lalu. Tapi, oleh kerana saya ada hal lain, undangan tersebut tidak dapat saya penuhi. Maka pada 18 Ogos lalu difahamkan kalangan mahasiswa itu telah berada di tempat yang telah dijanjikan untuk mereka melepaskan dendam yang lama bersarang di dada. Sebelum itu elok diulas dan dikupas kenya taan menteri dan pihak-pihak yang bertanggungjawab dalam menggubal, meminda, menambah dan mengurang fasal-fasal dalam Auku. Suatu laporan dalam Berita Harian, Menteri Pengajian Tinggi berkata, perdebatan di universiti dibenarkan dan pembangkang boleh masuk ke dalam universiti untuk tujuan itu. Tapi, hendaklah melibatkan isu akademik, bukan menyebarkan faham kepartian. Khaled berkata begini bukanlah hanya cakap kosong. Dalam banyak-banyak permintaan warga kampus, Seksyen 15 itu yang paling kerap menambat perhatian mereka. Ini kerana, keghairahan berpolitik kepartian itu tidak dapat dibendung lagi oleh mahasiswa itu. Sekular falsafah dan failasuf Arakian, secular (tafsiran, terjemahan bebas) bermakna satu usa ha meminggirkan peranan (1) agama; dan (2) agamawan dalam ur usan politik negara. Di dalam tamadun Yunani, Rom, Greek, tatkala kebangkitan failasuf (ahli falsafah) mula menggegarkan tiang-tiang istana Maharaja Rom, maka peminggiran kaum bijaksana serta cendekiawan mula dilakukan. Failasuf mula disisih dan tersisih dengan sendirinya. Menurut tafsiran Fansuri ke atas surah Ali Imran, 164 dan al-Jumuah, 2, ketamadunan itu dihidupkan semangatnya oleh nyalaan pencerahan failasuf serta dakwah nabi-nabi. Syahadan ada dua jenis kelompok manusia yang terlibat dalam pembangunan, pembinaan dan pembentukan tamadun; pergerakan pencerahan failasuf dan per gera kan dakwah nabi-nabi dan hal ini tentulah rumit dibincangkan dalam tulisan ini. Salah seorang ahli falsafah itu (mungkin Aristotle, Plato dan lain-lain) telah melayangkan suatu saranan lebih kurang berikut: "bahawa sesebuah negara patut dipimpin oleh ahli falsafah atau seorang raja yang mampu berfikir dan mentadbir seperti failasuf." Jadi jika pengertian secular lazimnya ditafsir secara rawak dan bebas (secara tidak begitu mendalam) bahawa usa ha meminggirkan 'agama' dan 'agamawan' dalam hal politik maka apakah istilah dan ungkapan yang patut kita guna untuk memperihalkan keadaan di mana ajaran falsafah dan failasuf jangan diterapkan dalam urusan politik? Untuk sementara, kerana 'kehabisan istilah buat masa ini, izinkan saya gunakan ungkapan 'sekular falsafi, failasuf' guna menggambarkan, berputiknya 'khazanah' warisan pemikiran Rom sesat dalam pentadbiran Umno yang terzahir melalui kenyataan fikiran menteri. Umno anti golongan cerdik yang ikhlas dan jujur Lihat apa kata Khaled dalam Ut usan Malaysia , pada akhir Julai lalu. Mari diteliti dan membuat ulasan ke atas kenyataan itu:- Lihat pindaan AUKU dalam skop lebih luas PASIR GUDANG 27 Julai - Semua pihak perlu melihat pindaan terhadap Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971 (AUKU) dalam skop yang lebih luas dan tidak hanya tertumpu kepada Seksyen 15 dalam akta itu sahaja. Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, AUKU adalah akta yang memberi peruntukan kepada banyak perkara meliputi penubuhan, penyelenggaraan dan pentadbiran universiti dan kolej serta aspek lain. "Bagaimanapun, orang lebih berminat terhadap Seksyen 15 AUKU yang memberi kelonggaran kepada pelajar untuk meneliti dan menilai sesuatu perkara agar mereka dapat membuat keputusan," katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan majlis pelancaran Fiesta Futsal Merdeka 2008 Pasir Gudang di sini hari ini. Seksyen 15 AUKU melarang pelajar menyertai persatuan, pertubuhan dan sebagainya kecuali diperuntukkan dalam perlembagaan atau diluluskan oleh Naib Canselor universiti terbabit. Maka, di sini jelas pemerintah tak mahu bebaskan 'warga failasuf' dengan Seksyen 15 ini. Jika dipinda sekalipun maka sedarlah kita bahawa Seksyen 15 ini adalah benteng terakhir Umno dalam usa ha mereka mengekang kemaraan warga kampus, kaum failasuf universiti daripada mencampuri urusan politik kepartian. Pada mereka, guru-guru pondok, ulama' serta agamawan hanya perlu ur uskan pendidikan di pondok dan masjid saja. Manakala warga universiti cendekiawan, ahli falsafah (doktor falsafah), failasuf juga jangan ambil pusing soal politik kepartian. Beliau mengulas mengenai pindaan AUKU yang memberi lebih kebebasan pelajar dan kuasa autonomi kepada universiti, selepas dibentang di Dewan Rakyat minggu lalu. Selepas pindaan diluluskan, kesalahan di bawah akta itu bukan lagi perbuatan jenayah malah pelajar juga diberi kelonggaran menganjurkan debat melibatkan pihak luar dari universiti. Mohamed Khaled berkata, pindaan terhadap seksyen terpaksa dibuat kerana pada waktu ini pelajar sentiasa akan terdedah kepada banyak sumber maklumat semasa menuntut ilmu. "Kalau kita tidak buat begitu (pinda) pun, mereka memperolehinya daripada Internet, sebab itu kita melakukannya (luluskan pindaan) supaya ia dapat memelihara keadaan. "Ini penting supaya kita boleh tahu apa tajuk yang diperkatakan dan sejauh mana mereka memahaminya kerana pokoknya, pelajar akan dapat menjana pemikiran mereka dengan lebih meluas," katanya. Akhirnya, kerajaan terpaksa mengalah dengan teknologi maklumat. Semakin kuat disekat maklumat, semakin kuat naluri untuk mencari dan menyebarkan maklumat. Maka, Umno melalui Khaled telah mencadangkan debat diberikan ruang dalam universiti. Dalam suatu kenyataan lain, Khaled berkata pihaknya akan memberikan kebenaran, hatta kepada pihak pembangkang untuk berdebat dalam universiti. Dengan syarat, menurutnya, debat oleh pihak parti pembangkang itu mestilah didasari hujah akademik dan bukannya menonjolkan isu-isu politik kepartian mereka. Cabar UiTM bawa MB Selangor berdebat! Tetapi, dalam pada itu pun, ada gegaran besar berlaku di Shah Ala m baru-baru ini dengan sebab kenyataan MB Selangor yang meminta kemasukan bukan bumiputera dalam UiTM tersebut. Gegaran itu melampau-lampau sehingga melimpah ke serata negeri. Pendek kata, di mana ada UiTM, maka di situlah ada gempa bumi secara tiba-tiba. Di sini Khaled Nordin mesti buktikan niatnya sama ada ikhlas atau tidak. Melihat kenya taan lalu, beliau setuju pembangkang dibenarkan berdebat dalam universiti. Apakah mustahil diajak MB Selangor berdebat dan berdialog untuk menyatakan pendapat beliau dalam isu tersebut? Umno gunakanlah meja rundingan, janganlah dibazirkan masa siswa itu dengan mengupah, membayar dan menaja aksi demo mereka serata negeri. Kalau debat atau 'talk' tidak dapat dibuat dalam UiTM, maka jelaslah kepada kita bahawa isu ini sengaja dipanaskan media oleh Umno semata-mata untuk kempen Perm atang Pa uh dalam usaha menenggelamkan imej dan populariti Anwar. Sekali lagi artikel ini mencabar semua pimpinan MPP Aspirasi UiTM, Dato' Seri Ibrahim Abu Shah dan warga UiTM untuk memberi peluang kepada MB Selangor untuk berdebat mengenai tajuk tersebut. Kita mungkin tak suka dengan pendapat seseorang, tapi haknya untuk menyatakan pandangannya, mestilah diberikan. Demikian kata Volta ire. Tapi, jika anda telah bersetuju diikat dan dirantai intelektual anda untuk kepentingan ahli politik , maka jadilah 'warga failasuf ' berjiwa hamba. Berpuashati dengan segala pindaan Auku yang ada, dan tidak usahlah bangkit melawan lagi.-Sumber Harakahdaily-
|
No comments:
Post a Comment