Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Wednesday, August 27, 2008

SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN KARIM




kami tunggu kedatanganmu marhaban ya Ramadhan Karim.
yahoo.. bul
an promosi tiba lagi..
Ramadhan bulan yang dinanti...
nyah!! kamu hai musuh tradisi...
semoga Ramadhan kali ini....
kami diberkati Ilahi.

SELAMAT MENYAMBUT HARI KEBERDEKAAN KE-51


Ingat!! walaupun sudah Merdeka Perjuangan Ku belum Selesai............

Pindaan Auku: Boleh 'bersetuju', tapi jangan 'berpuas-hati'





Ali Bukhari Amir

"Himpunan membantah pindaan Auku di Parlimen esok. Mula di Tugu Negara," satu pesanan ringkas melayang dalam peti SMS saya pada 17 Ogos lalu. Tapi, oleh kerana saya ada hal lain, undangan tersebut tidak dapat saya penuhi.

Maka pada 18 Ogos lalu difahamkan kalangan mahasiswa itu telah berada di tempat yang telah dijanjikan untuk mereka melepaskan dendam yang lama bersarang di dada. Sebelum itu elok diulas dan dikupas kenya taan menteri dan pihak-pihak yang bertanggungjawab dalam menggubal, meminda, menambah dan mengurang fasal-fasal dalam Auku.

Suatu laporan dalam Berita Harian, Menteri Pengajian Tinggi berkata, perdebatan di universiti dibenarkan dan pembangkang boleh masuk ke dalam universiti untuk tujuan itu. Tapi, hendaklah melibatkan isu akademik, bukan menyebarkan faham kepartian.

Khaled berkata begini bukanlah hanya cakap kosong. Dalam banyak-banyak permintaan warga kampus, Seksyen 15 itu yang paling kerap menambat perhatian mereka. Ini kerana, keghairahan berpolitik kepartian itu tidak dapat dibendung lagi oleh mahasiswa itu.

Sekular falsafah dan failasuf
Arakian, secular (tafsiran, terjemahan bebas) bermakna satu usa ha meminggirkan peranan (1) agama; dan (2) agamawan dalam ur usan politik negara.

Di dalam tamadun Yunani, Rom, Greek, tatkala kebangkitan failasuf (ahli falsafah) mula menggegarkan tiang-tiang istana Maharaja Rom, maka peminggiran kaum bijaksana serta cendekiawan mula dilakukan. Failasuf mula disisih dan tersisih dengan sendirinya.

Menurut tafsiran Fansuri ke atas surah Ali Imran, 164 dan al-Jumuah, 2, ketamadunan itu dihidupkan semangatnya oleh nyalaan pencerahan failasuf serta dakwah nabi-nabi.

Syahadan ada dua jenis kelompok manusia yang terlibat dalam pembangunan, pembinaan dan pembentukan tamadun; pergerakan pencerahan failasuf dan per gera kan dakwah nabi-nabi dan hal ini tentulah rumit dibincangkan dalam tulisan ini.

Salah seorang ahli falsafah itu (mungkin Aristotle, Plato dan lain-lain) telah melayangkan suatu saranan lebih kurang berikut: "bahawa sesebuah negara patut dipimpin oleh ahli falsafah atau seorang raja yang mampu berfikir dan mentadbir seperti failasuf."

Jadi jika pengertian secular lazimnya ditafsir secara rawak dan bebas (secara tidak begitu mendalam) bahawa usa ha meminggirkan 'agama' dan 'agamawan' dalam hal politik maka apakah istilah dan ungkapan yang patut kita guna untuk memperihalkan keadaan di mana ajaran falsafah dan failasuf jangan diterapkan dalam urusan politik?

Untuk sementara, kerana 'kehabisan istilah buat masa ini, izinkan saya gunakan ungkapan 'sekular falsafi, failasuf' guna menggambarkan, berputiknya 'khazanah' warisan pemikiran Rom sesat dalam pentadbiran Umno yang terzahir melalui kenyataan fikiran menteri.

Umno anti golongan cerdik yang ikhlas dan jujur
Lihat apa kata Khaled dalam Ut usan Malaysia , pada akhir Julai lalu. Mari diteliti dan membuat ulasan ke atas kenyataan itu:-

Lihat pindaan AUKU dalam skop lebih luas

PASIR GUDANG 27 Julai - Semua pihak perlu melihat pindaan terhadap Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971 (AUKU) dalam skop yang lebih luas dan tidak hanya tertumpu kepada Seksyen 15 dalam akta itu sahaja.

Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, AUKU adalah akta yang memberi peruntukan kepada banyak perkara meliputi penubuhan, penyelenggaraan dan pentadbiran universiti dan kolej serta aspek lain.

"Bagaimanapun, orang lebih berminat terhadap Seksyen 15 AUKU yang memberi kelonggaran kepada pelajar untuk meneliti dan menilai sesuatu perkara agar mereka dapat membuat keputusan," katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan majlis pelancaran Fiesta Futsal Merdeka 2008 Pasir Gudang di sini hari ini.

Seksyen 15 AUKU melarang pelajar menyertai persatuan, pertubuhan dan sebagainya kecuali diperuntukkan dalam perlembagaan atau diluluskan oleh Naib Canselor universiti terbabit.

Maka, di sini jelas pemerintah tak mahu bebaskan 'warga failasuf' dengan Seksyen 15 ini. Jika dipinda sekalipun maka sedarlah kita bahawa Seksyen 15 ini adalah benteng terakhir Umno dalam usa ha mereka mengekang kemaraan warga kampus, kaum failasuf universiti daripada mencampuri urusan politik kepartian.

Pada mereka, guru-guru pondok, ulama' serta agamawan hanya perlu ur uskan pendidikan di pondok dan masjid saja. Manakala warga universiti cendekiawan, ahli falsafah (doktor falsafah), failasuf juga jangan ambil pusing soal politik kepartian.

Beliau mengulas mengenai pindaan AUKU yang memberi lebih kebebasan pelajar dan kuasa autonomi kepada universiti, selepas dibentang di Dewan Rakyat minggu lalu.

Selepas pindaan diluluskan, kesalahan di bawah akta itu bukan lagi perbuatan jenayah malah pelajar juga diberi kelonggaran menganjurkan debat melibatkan pihak luar dari universiti.

Mohamed Khaled berkata, pindaan terhadap seksyen terpaksa dibuat kerana pada waktu ini pelajar sentiasa akan terdedah kepada banyak sumber maklumat semasa menuntut ilmu.

"Kalau kita tidak buat begitu (pinda) pun, mereka memperolehinya daripada Internet, sebab itu kita melakukannya (luluskan pindaan) supaya ia dapat memelihara keadaan.

"Ini penting supaya kita boleh tahu apa tajuk yang diperkatakan dan sejauh mana mereka memahaminya kerana pokoknya, pelajar akan dapat menjana pemikiran mereka dengan lebih meluas," katanya.

Akhirnya, kerajaan terpaksa mengalah dengan teknologi maklumat. Semakin kuat disekat maklumat, semakin kuat naluri untuk mencari dan menyebarkan maklumat. Maka, Umno melalui Khaled telah mencadangkan debat diberikan ruang dalam universiti.

Dalam suatu kenyataan lain, Khaled berkata pihaknya akan memberikan kebenaran, hatta kepada pihak pembangkang untuk berdebat dalam universiti. Dengan syarat, menurutnya, debat oleh pihak parti pembangkang itu mestilah didasari hujah akademik dan bukannya menonjolkan isu-isu politik kepartian mereka.

Cabar UiTM bawa MB Selangor berdebat!
Tetapi, dalam pada itu pun, ada gegaran besar berlaku di Shah Ala m baru-baru ini dengan sebab kenyataan MB Selangor yang meminta kemasukan bukan bumiputera dalam UiTM tersebut. Gegaran itu melampau-lampau sehingga melimpah ke serata negeri.

Pendek kata, di mana ada UiTM, maka di situlah ada gempa bumi secara tiba-tiba. Di sini Khaled Nordin mesti buktikan niatnya sama ada ikhlas atau tidak. Melihat kenya taan lalu, beliau setuju pembangkang dibenarkan berdebat dalam universiti.

Apakah mustahil diajak MB Selangor berdebat dan berdialog untuk menyatakan pendapat beliau dalam isu tersebut? Umno gunakanlah meja rundingan, janganlah dibazirkan masa siswa itu dengan mengupah, membayar dan menaja aksi demo mereka serata negeri.

Kalau debat atau 'talk' tidak dapat dibuat dalam UiTM, maka jelaslah kepada kita bahawa isu ini sengaja dipanaskan media oleh Umno semata-mata untuk kempen Perm atang Pa uh dalam usaha menenggelamkan imej dan populariti Anwar.

Sekali lagi artikel ini mencabar semua pimpinan MPP Aspirasi UiTM, Dato' Seri Ibrahim Abu Shah dan warga UiTM untuk memberi peluang kepada MB Selangor untuk berdebat mengenai tajuk tersebut. Kita mungkin tak suka dengan pendapat seseorang, tapi haknya untuk menyatakan pandangannya, mestilah diberikan. Demikian kata Volta ire.

Tapi, jika anda telah bersetuju diikat dan dirantai intelektual anda untuk kepentingan ahli politik , maka jadilah 'warga failasuf ' berjiwa hamba. Berpuashati dengan segala pindaan Auku yang ada, dan tidak usahlah bangkit melawan lagi.-Sumber Harakahdaily-


Friday, August 22, 2008

Kebangkitan Islam Akhir Zaman



oh..Tuhan sungguh siksa menunggu,

menunggu janji mu tidak kunjung tiba,
berita telah Enggkau beritahu,
tarikh yang tepat Enggkau tidak pastikan,

tapi Enggkau tahu, kami yang tidak tahu,
rasanya tidak lama lagi, bagi kami terasa lama,
kami sabar menunggu kerana ada hikmahnya,

mengapa peristiwa belum terjadi,
mungkin kami belum mempersiapkan diri dengan Taqwa,
janjimu pasti akan berlaku, ia pasti akan terjadi,

kerana Enggkau yang memberitahu,
melalui lidah Nabi Mu,
maha suci Enggkau daripada berdusta,
kerana itulah kami yakin pasti berlaku,

Tuhan kami sungguh rindu.. rindu,
melihat keagungan agamaMu,
rasanya tidak tertahan lagi,
segera ia akan berlaku,

yang lebih kami tidak tahan lagi,
kekufuran penzaliman menjadi-jadi,
bilakah kebenaran ISLAM hendak mengganti.
bilakah kebenaran ISLAM hendak mengganti,
Enggkaulah yang maha mengetahui.

-Era Kebangkitan Islam-

SAYUNYA NASIB BANGSAKU




Oh! Alangkah sayunya hatiku
bila aku melihat bangsaku
kasih sayang sudah musnah
perpaduan sudah punah ranah

Bahkan berlaku di dalam bangsaku
pergaduhan dan tipu menipu
kasih sayang sudah tidak lagi diperduli
masing-masing hidup cara sendiri

Oh alangkah malang bangsaku
cuba bersatu tetapi tak mampu
malah makin menjauhkan antara satu sama lain

Kerana kita hanya tahu menggunakan akal semata
Tuhan tidak dibawa bersama
Tuhan tidak diambil kira

Sebenarnya kunci segalanya
Bila kita mencintai Tuhan
Cintakan Tuhan…
perpaduan & kasih sayang
pasti Tuhan segera mewujudkan

Oh..marilah kita semua mencintai Tuhan kita
agar bangsa dan juga negara bersatu dan berpadu semula
ampunan Tuhan menaungi
bumi Tuhan dirahmati
kasih sayang berbunga semula
semua insan hidup berharmoni

Wahai Tuhan datangkan segera
penyelamat bagi kami semua
menyatukan bangsa dan juga negara
semoga hidup aman bahagia.

-Era Kebangkitan Islam Akhir Zaman-

DALIL SISTEM KHILAFAH AKAN MUNCUL SEBELUM KIAMAT;



1. Dalil Al Quran

Dan Allah telah menjanjikan kepada orang2 beriman di antara kamu dan yg mengerjakan amal soleh, bahawa mereka sesungguhnya akan dijadikan khalifah yg berkuasa di muka bumi ini
sebagaimana telah dijadikan khalifah orang2 sebelum mereka, dan sungguh Dia akan meneguhkan bagi mereka agama yg telah diredhaiNya untuk mereka, dan dia benar2 akan menukar [keadaan] mereka, sesudah mereka berada dalam ketakutan menjadi aman sentiasa’
An Nur: 55

2. Dalil Al Hadis

Dari Nukman bin Basyir, katanya…

‘Suatu ketika kami sedang duduk2 di Masjid Nabawi dan Basyir itu seorang yg tidak banyak bercakap.

Datanglah Abu Saklabah lalu berkata
” Wahai Basyir bin Saad, adakah kamu hafaz hadis Rasulullah tentang para pemerintah?’

Huzaifah RA lalu segera menjawab.
” Aku hafaz akan khutbah Rasulullah SAW itu.”

Maka duduklah Abu Saklabah Al Khusyna untuk mendengar hadis berkenaan.

Maka kata Huzaifah RA, Rasulullah SAW telah bersabda.

“Telah berlaku Zaman Kenabian ke atas kamu, maka berlakulah Zaman Kenabian sebagaimana yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkat zaman itu seperti
yg Dia kehendaki.”

Kemudian belakulah zaman Kekhalifahan (Khulafaur Rasyidin) yang berjalan sepertimana Zaman Kenabian. Maka berlakulah zaman itu sebagaimana yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkatnya.

Lalu berlakulah zaman pemerintahan yang mengigit (Zaman Fitnah -keamiran/beraja /zaman kesultanan ) Berlakulah zaman itu seperti yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkatnya pula.

Kemudian berlakulah zaman penindasan dan zaman penzaliman(Zaman pemerintahan diktator dan demokrasi) dan berlakulah zaman itu seperti mana yang Allah kehendaki.

Kemudian berlakulah pula zaman kekhalifahan (Imam Mahdi dan Nabi Isa as ) yang berjalan di atas cara hidup Zaman Kenabian.”

Kemudian Rasulullah SAW pun diam….

~Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Ahmad bin Hanbal di dalam
kitabnya Musnad Al Imam Ahmad bin Hanbal, Juzuk 4, halaman 273.
Juga terdapat dalam kitab As-Silsilatus Sahihah, Jilid 1,
hadis nombor 5.]

ERTI KEMERDEKAAN



Bila kita menyebut tentang kemerdekaan, ia adalah merupakan suatu pengertian yang telah menjadi sifat atau fitrah semulajadi manusia. Iaitu dengan lain-lain perkataan,
kemerdekaan adalah sesuatu yang menjadi keinginan semua manusia di dunia ini.

Tidak ada manusia di dunia ini yang tidak menginginkan kemerdekaan. Bahkan ia lebih menjadi suatu perkara yang dicita-citakan oleh setiap manusia. Cuma yang berbeza dalam
pengertian setiap manusia di dunia ini adalah memahami apakah erti kemerdekaan itu dan bagaimana bentuk kemerekaan itu serta bagaimana pula usaha yang perlu dilakukan
untuk mencapai kemerdekaan itu.

Dalam konteks ini, setiap individu manusia atau setiap kumpulan manusia atau setiap bangsa, masing-masing ada mempunyai fahaman dan pandangan yang tersendiri dalam
memberikan erti kemerdekaan itu, bagaimana bentuk kemerdekaan itu dan bagaimana harus diusahakan untuk mencapai kemerdekaan itu. Dan dalam hal ini, kalaulah kita
tanyakan kepada seorang individu tentang fahaman dan pandangannya terhadap erti kemerdekaan itu, kelak ada yang akan berkata bahawa kemerdekaan bererti bebas membuat apa sahaja, tanpa batas dan mengikut apa sahaja yang dikehendaki oleh hawa nafsu manusia itu, sekalipun berlawanan dan bertentangan dengan undang-undang,tatasusila dan hak asasi manusia lain.

Kemudian kalau kita tanyakan kepada kaum buruh pula .iantang fahaman dan pandangan mereka terhadap ertinya kemerdekaan, mereka pula nanti berkata bahawa kemerdekaan bererti bebas dari cengkaman kaum kapitalis. it bagi mereka, kemerdekaan bererti mereka dapat membuat tuntutan terhadap kehendak-kehendak yang diperlukan olel kaum buruh.

Dan kalau kita bertanya pula kepada golongan nasionalis tentang fahaman dan pandangan mereka terhadap kemerdekaan, mereka pula akan berkata bahawa ia bererti terlepas
daripada dijajahi oleh bangsa lain ke atas bangsa dan negaranya. Dan bagi mereka,kemerdekaan bererti mereka dapat mengatur kehidupan bangsa dan negara samada dari segi politik, ekonomi, pendidikan, sosial dan lain-lainnya mengikut apa yang mereka kehendaki.

Kepada golongan kapitalis pula, kemerdekaan bererti mereka dapat menggunakan modal dengan sebebas-bebasnya untuk mendapat keuntungan sebanyak mana yang mungkin walaupun terpaksa menindas kaum buruh ataupun merosakkan akhlak manusia atau menempuh jalan yang haram.

Cukuplah kita paparkan sekadar itu erti kemerdekaan sebagaimana yang difahamkan oleh sebahagian manusia.

KEMERDEKAAN YANG MEMBUAT HURU HARA
Erti kemerdekaan yang telah disebutkan tadi, jika setiap individu atau kumpulan atau bangsa itu mengamalkan fahaman dan pandangan masing-masing mengikut cara masing-masing serta memperjuangkan-nya mengikut fahaman dan pandangan mereka sendiri,sudah barang tentu akan berlaku pertembungan dan pelanggaran antara satu golongan dengan golongan yang lainnya, antara individu dengan individu dan antara satu
bangsa dengan satu bangsa yang lain. Akhirnya timbullah krisis demi krisis hingga membawa kepada peperangan dan pertumpahan darah antara mereka.

Akibatnya, lahirlah bermacam-macam bentuk jenayah dan kemungkaran di muka bumi Tuhan ini dan akhirnya manusia hidup dalam huru hara dan dalam kecelakaan.Kebimbangan dan ketakutan sentiasa menyelubungi jiwa manusia. Kalau demikianlah keadaannya, apakah ini yang dikatakan kemerdekaan?

Apakah dalam keadaan jiwa yang tertekan oleh kebimbangan dan ketakutan itu dikatakan jiwa yang merdeka? Sebenarnya, inilah yang dikatakan kemerdekaan yang bukan kemerdekaan! Kehidupan yang seumpama inilah yang digambarkan oleh Allah S.W.T di dalam firman-Nya yang berbunyi:
Maksudnya:
"Lahirlah kerosakan di daratan dan di /autan oleh kerana usaha manusia sendiri sehingga Ailah merasakan kepada mereka sebahagian dari (azab perbuatan mereka agar mereka kembali ke jalan yang benar. " - Ar Rum 41

Inilah yang dikatakan neraka dunia sebelum neraka akhirat. Apakah sudah masuk neraka dan merasakan azabnya di dunia ini lagi, dikatakan yang kita ini merdeka? Atau dalam lain-lain perkataan, dapatkah kita merasakan nikmat kemerdekaan yang kita perjuangkan itu kalau pada hakikatnya kita berada dalam keazaban neraka dunia! Apakah sudah masuk neraka masih kita mengatakan yang kita ini merdeka?
Firman Allah lagi:
Maksudnya:
"Bahawasanya mereka, usaha mereka telah tersesat di dunia ini sedang mereka menyangka mereka telah membuat kebaikan. " - Al Kahfi: 54.

Rupa-rupanya, kemerdekaan yang dicari, neraka yang ditemui. Inilah akibat mencari kemerdekaan dengan mengikut hawa nafsu semata-mata atau mengikut fikiran yang tidak berlandaskan syariat. Usaha-usaha manusia seperti ini tidak sampai kepada matlamat dan akan berakhir dengan kegagalan. Mereka yang gagal mendapat kemerdekaan yang hakiki akan mendapat seksa neraka di akhirat nanti.-ASZ

CINTAKAN BANGSA DAN NEGARA

Kita ini dari pemimpin hinggalah rakyat jelata mudah sahaja berkata:

Kita kenalah bertolak ansur! Barulah kita boleh hidup bersama. Apakah bertolak ansur itu mudah, apa kaedahnya? Apa pemangkinnya?! Pernahkah kita dididik rakyat cara itu dari kecil lagi! Cuba jawab bersama

Marilah kita bekerjasama untuk kepentingan bersama! Mudah sahaja kita berkata begitu, ilmunya tidak pernah diperkatakan.Kalau kita bercakap orang sudah boleh menerima dan boleh melakukannya ertinya mudahnya mendidik manusia, begitukah?

Mendidik manusia, kena kenallah manusia, ada ilmunya, ada kaedahnya. Mendidik manusia tidak semudah dikata sekiranya dari kecil tidak pernah diasuh, dari sekolah lagi tidak pernah diperkata tiba-tiba
setelah dewasa minta dikota?! tidak masuk akal, tidak munasabah manusia boleh terus bertindak.Sikap dan watak manusia itu adalah hasil asuhan dan didikan ia mestilah dilatih dari kecil lagi barulah berkesan

Marilah kita cintakan agama, bangsa dan negara! Slogan ini tidak semudahnya orang boleh cinta.Kalau cinta nafsu, memang tidak payah diajar, tidak payah diasuh, orang sudah sedia pandai.Macam cinta laki-laki atau perempuan, ia cinta nafsu mudah berlaku,kita kenalah faham ini. Tapi cintakan agama, bangsa dan negara tidak mudah berlaku hanya sekadar berkata.


Ia bukan cinta kepada sesuatu yang terangsang dan merangsang macam cinta laki-laki dan perempuan. Cinta yang ini mudah berlaku tidak diceritakan pun berlaku, memang setiap hari berlaku. Cintakan agama, bangsa dan tanah air tidak begitu ia perlu diasuh dari kecil, dididik dari sekolah lagi. Ia perlu pemangkin, perlu ilmu, perlu kesedaran, perlu galakan, hingga mendarah mendaging.

Disebut selalu itu hanya hendak menyuburkan sahaja sedangkan asasnya sudah ada, sudah bertapak di jiwa. Diharap semua golongan faham dan ambil tahu bahawa sebenarnya perkara besar, semua hal adalah hasil didikan bermula dari kecil lagi.

Tidak pernah kita dengar orang berkata :

Aku tidak mahu menipu kerana aku takut bangsa dan negara atau ada hati kecil berkata: Aku tidak mahu hasad dengki, tidak mahu berdendam, mencuri, berzina dan lain-lain kejahatan kerana takut negara.

Atau ada kedengaran orang menberi nasihat seseorang: Buatlah baik jangan buat jahat takutlah kepada bangsa dan negara!

Yang selalu kita dengar atau hati kecil berkata Aku tidak mahu buat jahat. atau Aku hendak buat baik kerana Allah suruh kita.
Tuhanlah suruh buat
Tuhan tidak suka
Tuhan akan masukkan neraka orang yang jahat

Orang buat baik atau tidak mahu buat jahat ada kaitan dengan Tuhan. Rupanya buat baik atau tidak buat jahat jarang orang kaitkan dengan bangsa dan negara. Cuma kalau orang buat baik kerana Allah, bangsa dan negaralah yang mendapat untungnya. Oleh itu kalau hendak mendidik manusia, kaitkan dengan Tuhan, yang mendapat untung sudah tentulah
bangsa dan negara.Hendak jadikan manusia baik dan tidak jahat kenalkan Tuhan dan asuh manusia mencintai-Nya atau takutkan-Nya bukan ajak manusia cintakan bangsa atau negara.

Cintakan bangsa dan negara adalah buah cinta Allah . Kalau manusia baik dan manusia sudah tidak jahat, kerana takutkan Tuhan memanglah bangsa dan negara yang mendapat untung.Bangsa dan negara secara automatik maju, aman damai kerana orang takutkan Allah bukan takutkan bangsa dan negara.Tetapi apa yang terjadi sekarang para pemimpin mendidik rakyat cintakan bangsa dan negara. Bangsa dan negara tidak dicintai, Tuhan pun bukan sahaja tidak dicintai bahkan Tuhan pun dilupai.

Cintakan Allah, membawa orang cintakan bangsa dan negara. Cintakan Allah, bangsa dan negara yang akan mendapat untung adalah bangsa dan negara maju, aman damai dan harmoni.

Jadi cintakan Allah, adalah rahsia atau anak kunci orang cinta agama, bangsa dan negara.

Thursday, August 21, 2008

ILMU MENGENAI ROH

Ilmu rohaniah atau ilmu rohani adalah ilmu mengenai roh. Yakni ia mengkaji, memerhati, mengesan dan menilai tentang perjalanan roh. Perkataan rohaniah itu berasal daripada perkataan ‘ruhun’. Apakah yang dikatakan roh itu? Untuk mencari jawapannya marilah bersama-sama saya mengembara ke alam rohani ini, dengan izin Allah SWT. Moga-moga saudara-saudari juga turut sama dapat memahaminya melalui pengembaraan kerohanian ini. Untuk itu mari kita kenali apa itu roh.
Roh terbahagi kepada dua iaitu:
1. Ruhul hayah
2. Ruhul tamyiz

RUHUL HAYAH
Ruhul hayah terdapat pada semua makhluk termasuk manusia, jin, malaikat, binatang dan setiap benda yang bernyawa. Mengikut kajian ahli biologi atau para saintis, pokok-pokok kayu juga ada roh. Begitu juga pada semua jamadat seperti batu, kayu dan sebagainya.

RUHUL TAMYIZ
Ruhul tamyiz (ruhul amri) lebih dikenali sebagai akal. Ia tidak wujud pada binatang tetapi hanya wujud pada manusia, malaikat dan jin. Dengan adanya roh tamyiz inilah maka malaikat, jin dan manusia menjadi makhluk yang mukalaf. Yakni mereka dipertanggungjawabkan untuk membangunkan syariat. Mereka memikul beban untuk membangunkan apa yang diperintahkan oleh Allah dan menjauhi segala larangan-Nya.

Sebaliknya roh tamyiz atau ruhul amri itu tidak ada pada binatang. Binatang hanya ada ruhul hayah dan nafsu tanpa akal. Ia hanya memiliki roh yang membolehkan seseorang atau binatang itu hidup dengan izin Allah. Jadi roh tamyiz ini tidak ada pada binatang dan seluruh jamadat. Oleh kerana itulah binatang dan jamadat itu tidak mukalaf dan tidak diwajibkan membangunkan syariat. Ia tidak terlibat melaksanakan perintah suruh dan menjauhi perintah larang dari Allah SWT.

Bagi para malaikat, manusia dan jin, mereka wajib melaksanakan perintah suruh dan menjauhi larangan dari Allah. Dengan lain perkataan, mereka dianggap makhluk yang mukalaf yang mesti bertanggungjawab kepada Allah kerana adanya ruhul tamyiz ini.

Roh tamyiz terkenal dengan sebutan akal. Hadis ada meriwayatkan:
Maksudnya:
“Ketika Allah menciptakan akal, Dia memanggil akal itu dan akal itu pun datang. Dia menyuruh akal itu pergi maka pergilah ia. Kemudian Allah berfirman kepada akal: ‘Demi kebesaran dan kemuliaan-Ku, Aku tidak menciptakan sesuatu makhluk yang lebih Aku sayangi daripada kamu. Dan tidak Aku sempurnakan kamu melainkan pada orang yang Aku cintai. Kepadamulah Aku akan menyuruh, melarang dan menyeksa serta memberi pahala’.” (Riwayat Abdullah bin Imam Ahmad)

Inilah yang membezakan antara manusia, jin dan malaikat dengan lain-lain makhluk yang hanya semata-mata ada ruhul hayah. Umpamanya binatang, ia tidak mukalaf. Sebab itu pada binatang walaupun ia berbuat baik, tidak diberi pahala. Ia berbuat jahat pun tidak berdosa. Maka bila mati mereka jadi tanah. Ke Syurga tidak, ke Neraka pun tidak.

Tetapi ketiga-tiga makhluk ini yakni manusia, jin dan malaikat, oleh kerana memiliki akal atau ruhul amri maka mereka akan dibalas sama ada ke Syurga dengan rahmat-Nya atau ke Neraka dengan keadilan-Nya. Kalau mereka berbuat baik akan diberi pahala. Sebaliknya bila berbuat jahat, mereka berdosa dan akan dicampakkan ke Neraka. Selama ini kita mungkin jarang mendengar tentang istilah roh tamyiz ini. Mungkin kita hanya biasa mendengar tentang istilah roh atau ruhul hayah sahaja.

Ruhul hayah yang ada pada binatang, manusia, malaikat dan jin, kiranya ia keluar dari badan, mereka akan mati. Kalau ia keluar dari malaikat, malaikat akan mati. Begitu juga kalau ia keluar dari jin, jin akan mati. Kalau ia keluar dari haiwan, haiwan itu juga akan mati. Kerana ruhul hayah ini menjadi penyebab pada manusia dan lain-lain makhluk itu hidup.

Manakala roh tamyiz pula, kalau ia keluar dari badan manusia, manusia tidak akan mati. Sebaliknya ia akan pergi ke alam-alam lain. Mungkin dapat melihat alam malakut, dapat melihat alam roh, dapat melihat alam ghaib, dapat melihat alam kubur, dapat melihat alam Akhirat, dapat melihat alam jin, dapat melihat alam malaikat, alam yang seni-seni (alam mawaraa-ul maddah - ) iaitu dapat melihat alam di luar material (kebendaan) ini dengan izin Allah.

Ini yang berlaku apabila roh tamyiz keluar dari jasad sama ada keluar di waktu kita tidur atau secara jaga. Kiranya roh tamyiz itu keluar di waktu seseorang itu sedang tidur, dia akan dapat mimpi. Bila ia jumpa roh yang suci, seseorang itu akan dapat mimpi yang baik-baik. Tetapi apabila roh tamyiz itu bertemu dengan ruhul khabitah (roh yang jahat) ia akan berjumpa dengan jin yang jahat, syaitan, iblis atau benda-benda yang menakutkan.

Jika ruhul tamyiz ini keluar di waktu jaga, secara yakazah, dia akan dikasyafkan iaitu tabir yang bersifat maddiah dibuka atau diangkat. Ia akan dapat melihat alam malaikat, alam jin, alam kubur, dapat membaca hati orang dan Allah memperlihatkan hakikat manusia itu sendiri atau melihat benda-benda yang jauh darinya seperti manusia lain yang tidak semajlis dengannya. Mungkin manusia yang dilihatnya itu berada di jarak ratusan atau ribuan batu darinya. Apa yang ada pada manusia itu, bagaimana perangai manusia itu, begitulah yang akan dilihat oleh roh. Itulah kelebihan ruhul tamyiz dengan kuasa Allah. Tetapi ruhul hayah itu bila keluar dari badan mana-mana makhluk, maka makhluk itu akan mati.

Perlu dijelaskan lagi:
1. Malaikat ada roh, ada akal tetapi tidak ada nafsu. Dia mukalaf yang taat atau tabiat makhluknya taat, patuh dan tidak pernah ingkar. Seperti yang disebutkan di dalam Al Quran:
Maksudnya:
"(Malaikat itu) tidak pernah menderhakaiAllah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan.” (At Tahrim: 6)

2. Binatang ada roh, ada nafsu tetapi tidak ada akal dan tidak mukalaf. Tidak dipertanggungjawabkan syariat kepada mereka. Bila mati jadi tanah. Tidak ke Syurga dan tidak ke Neraka.

3. Manusia ada roh, ada nafsu dan ada akal. Ertinya, ada ketiga-tiga sekali. Kalau diasuh, dididik dan dibersihkan hatinya, ia akan berwatak malaikat yang berupa manusia. Bila tidak dididik dan diasuh atau tidak dibersihkan hatinya, dia akan jadi watak binatang atau watak syaitan yang berupa manusia.-mindaASZ-


Bush yg Melampau

Pindaan Auku, mahasiswa ajak KPT berdebat!

Ali Bukhari Amir


Sebagaimana yang diucapkan Menteri Pengajian Tinggi, pindaan Auku adalah bertujuan memberikan kebebasan kepada mahasiswa di universiti. Kenyataan ini mengundang satu pertanyaan lain, "Jadi, selama ini mahasiswa universiti tidak bebaskah?"


Pertanyaan itu akan melahirkan berpuluh-puluh lagi jawapan di pihak Aspirasi yang sukar menunjukkan pendirian mereka secara bebas termasuklah para pensyarah Umno. Di pihak mahasiswa dan pensyarah yang berhaluan kiri, akan lebih banyak ulasannya yang bermacam-macam pula.

Apa pun, rumusan yang boleh kita sepakati ialah ketika semua akta, undang-undang yang cuba dipinda dan digubal mengikut selera menteri saja, maka beginilah jadinya. Menteri yang baru ini mungkin menganggap pelaksanaan Auku di zaman Mustapha Mohamed dan sebelumnya Dr Shafie Salleh lebih ketat berbanding pada zamannya.

Bagi pihak Presiden Penaja Parti Mahasiswa Negara (PMN) Azlan Zainal, kenyataan Khaled melahirkan keraguan tersendiri yang sememangnya berakar daripada sejarah pengalaman lalu.

"Walaupun dinyatakan niat pindaan tersebut demi memberi kebebasan kepada mahasiswa dan autonomi kampus, tapi kami melihat tindak-tanduk itu adalah bersifat politikal saja.

"Sebelum ini, Dato' Dr Shafie Salleh dan Dato' Mustapha Muhammad menyatakan hasrat sedemikian. Tapi, kita boleh buat kesimpulan mudah mengenai tujuan sebenar kedua-dua bekas menteri KPT tersebut," kata beliau dalam suatu kenyataan kepada Harakahdaily.

PMN mengesyaki apakah niat KPT itu benar-benar mahu memberi kebebasan mahasiswa dan autonomi kampus; atau sebenarnya ada tujuan lain yang mendorong pindaan akta ini?

Pada Julai 2006, suatu pertemuan antara pimpinan pelajar haluan kiri bersama pimpinan parti alternatif telah dipengerusikan oleh Presiden KeADILan Datin Seri Wan Azizah di Parlimen untuk membincangkan pindaan Auku tersebut.

Pertemuan itu dibuat ekoran kenyataan Dato' Mustapha Mohamed yang ingin meminda Auku sehingga mengundang reaksi positif sesama mereka. Bagaimanapun, tidak diketahui apakah memorandum berhubung pindaan itu telah direstui Mustapha?

Pengucap pertama ialah saudari Soh Sook Hwa yang dengan tegas meminta supaya Auku tidak lagi dipinda, malah sepatutnya ia dimansuhkan terus. Turut menyetujui pandangan beliau itu adalah saya sendiri.

Dalam majlis itu, mantan aktivis mahasiswa Hishamudin Rais berkata, pelajar jangan tertipu dengan pindaan yang bertujuan ingin mengetatkan mereka dan bukannya bertujuan untuk melonggarkan.

"Kalau dipinda, mereka akan meminda mengikut apa yang mereka suka dan bukan pinda mengikut desakan kita," katanya. Atas alasan itu, ramai yang meminta ia dimansuhkan.

Dr Syed Husin Ali yang hadir dalam majlis itu menokok beberapa kenyataan Hishamudin ketika membentangkan fakta sejarah penubuhan Auku.

Menurut kedua-dua bekas siswa dan pensyarah UM ini, peraturan kejam itu telah digubal oleh mantan Menteri Pelajaran, Dr Mahathir dan mantan NC UM Prof Diraja Ungku Aziz bagi tujuan mengekang keterlibatan pelajar dalam arus politik perdana tanahair.

Jadi, apakah Khaled Nordin akan hanya meminggirkan buah fikiran atau beliau akan turut melibatkan kedua-dua pihak ini untuk membuat pindaan Auku yang berikutnya?

Di pihak mahasiswa, wujud dua aliran yang melihat sisi gelap Auku. Sisi putih Auku bagi mereka ditenggelamkan oleh sisi gelap Auku tadi. Kelompok pertama melihat Auku perlu dipinda. Sementara aliran kedua melihat ia perlu dimansuhkan segera.

Apa pun yang berlaku, sama ada Auku perlu dipinda atau mansuhkan, ia tetap membawa kepercayaan yang sama, iaitu Auku memang bermasalah. Cuma, cara menyelesaikan masalah saja yang berbeza. Satu pihak mendesak ia dimansuhkan dan pihak yang lain pula menuntut agar Auku dipinda.

Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) contohnya di dalam 13 Tuntutan Pelajar berhubung pilihan raya umum ke-12 telah mendesak agar Auku dipinda. Tuntutan itu telah dihebahkan beberapa minggu sebelum pilihan raya umum.

"Jika tuntutan ini tak dipenuhi, kami akan bertindak lebih agresif," kata Presiden PKPIM Mohd Hilmi Ramli. Sejauhmanakah badan pertubuhan pelajar berdaftar tertua itu mahu bersikap agresif, tidaklah dapat dijangkakan lagi sehingga kini.

Andaian awal pindaan Auku

Apabila Khaled mahu meminda Auku, kenyataan itu mengundang beberapa andaian awal di pihak PMN. Pertamanya, parti yang belum didaftarkan itu menyifatkan hal pindaan itu tidak lebih daripada lipstik kosmetik propaganda murahan kerajaan.

Kedua, PMN menyifatkan kenyataan itu bertujuan mendorong pelajar kembali berurusan dalam kampus sahaja dan bukan lagi berpencak silat dalam gelanggang arus politik perdana negara.

Ketiga, niat meminda itu dilakukan kerana Auku secara tidak langsung menjadi halangan kepada Umno-BN untuk mendekati mahasiswa di universiti.

"Umno mahu buktikan bahawa mereka bersedia berubah dan cuba mendapatkan semula kepercayaan rakyat selepas parti-parti alternatif berhasil menakluk lima buah negeri di Malaysia. Sebab itu mereka sengaja mewarwarkan propaganda melalui responden menerusi undian SMS di Buletin Utama TV3 baru-baru ini.

"Sebenarnya, mereka tak perlu berbuat demikian kerana Auku telah lama ditentang oleh pelajar. Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) sebelum ini juga telah menghantar risalah lengkap berhubung hal pemansuhan Auku tersebut," kata beliau.

Tambah beliau, Jawatankuasa Penasihat untuk Mereputasi Universiti-Universiti Malaysia juga telah menyatakan hasrat mereka secara akademik, supaya undang-undang Auku ini dimansuhkan terus.

"Ada kemungkinan juga KPT risau dengan perkembangan PMN dalam pilihan raya terbaru. Ia ketara apabila mereka yang anti SMM sebelum ini kerana badan itu menyeru ke arah demokrasi kampus yang adil dan bebas; hari ini telah menegaskan bahawa pilihan raya kampis (PRK) adalah pentas terbaik untuk kaum pelajar itu berpolitik.

"Kenapakah mereka menyatakan hal itu? Adakah mereka mahu membuat 'reverse psychology' kepada kami dalam pilihan raya lepas?" soal beliau sambil mengandaikan motif kerajaan itu adalah bertujuan menyekat kehadiran pelajar dalam bentuk politik kepartian.

Mahasiswa cabar KPT berdebat berhubung isu pindaan Auku

Tambah Azlan, pindaan Auku juga mungkin menyebabkan Umno lebih mudah masuk ke dalam universiti sekali gus bertujuan menyekat pengaruh parti pembangkang di kampus-kampus.

"Kami rasa jika Auku digubal pada kali ini, tujuan sebenarnya ialah cuma untuk memudahkan Umno menyebarkan pengaruhnya ke atas kaum pelajar. Atau, setidak-tidaknya bertujuan menafikan hak parti pembangkang atau pertubuhan haluan kiri daripada mendekati mahasiswa di universiti.

"Jadi, kami mengajak KPT berdebat secara terbuka berhubung isu ini. Kami sedia berdepan dengan kerajaan secara sopan dan rasional. Biarlah pelajar berfikir dengan bebas mengenai asas-asas yang sama-sama kita perdebatkan," kata beliau.

Tambahnya, jika parti pemerintah tidak berani berdebat secara sopan dan rasional dengan pelajar, maka semua pertubuhan pelajar yang bebas akan mengisytiharkan bahawa Umno dan BN kini cuma bersandiwara tentang hasrat mereka ingin meminda Auku tersebut.- sumber harakahdaily-

al-Islam

Kebangkitan Islam

Setelah kejatuhan empayar Islam Othmaniah, kita telah melihat beberapa siri penindasan dan kekejaman yang telah menimpa umat Islam sehingga hari ini. Umat Islam seolah-olah telah hilang taringnya yang tidak mampu melawan kekuatan musuh. Islam telah kehilangan rijal-rijal yang akan kembali membawa kegemilangan Islam. Pukulan hebat dan penangkapan serta penyembelihan berlaku pada umat Islam apabila umat Islam mula bangun cuba untuk menegakkan Islam kembali. Umat Islam seolah-olahnya kehilangan pedoman dan panduan apabila melihat kekuatan musuh yang begitu hebat.


Ramai di kalangan muslimin menyangkakan bahawa pada akhir zaman nanti akan berlakunya al fitan dan kerosakan di muka bumi. Mereka menyangka bahawa kekufuran beleluasa, kejahatan menguasai alam. Islam berada di dalam kemunduran dan penegak kebenaran dihina dan ditindas.


Sebenarnya ini merupakan satu tasawwur yang silap yang seharusnya diperbaiki. Kegelapan yang menimpa umat Islam kini tidak akan selama-lamanya. Fajar Islam akan menyinsing tidak lama lagi. Jahiliyah pasti akan runtuh di bawah kekuatan Islam. Islam akan sekali lagi menjadi pentadbir alam ini. Maka muslimin seharusnya merasa yakin dan tidak berputus asa dengan janji Allah bahawa Islam akan muncul mentadbir alam ini walaupun orang kafir cuba untuk menghapuskannya. Firman Allah Taala." Mereka cuba untuk memadam cahaya Allah dengan mulut-mulut mereka, dan Allah tidak menghendaki selain menyempurnakan cahaya Nya walaupun orang kafir tidak menyukai" (at Taubah: 32)


Sebenarnya sikap berputus asa dan keluh kesah terhadap suasana yang menimpa umat Islam kini merupakan sikap yang sepatutnya dikikis. Umat Islam seharusnya merasa optimis dengan kejayaan yang bakal dihadapi oleh Islam pada suatu hari nanti.


Apabila kita melihat sirah perjuangan Rasulullah s.a.w, Rasulullah sering memberikan khabar gembira kepada sahabat tentang kemenangan-kemenangan yang bakal diperolehi oleh muslimin. Di dalam peristiwa hijrah, semasa Rasulullah s.a.w berhijrah ke Madinah, baginda telah berjanji kepada Suraqah yang telah cuba untuk membunuh Nabi dengan menghadiahkan kalung Kisra raja Parsi kepada Suraqah. Walaupun pada masa itu Islam masih lagi diperingkat awal, namun Rasulullah mampu menjanjikan bahawa Islam akan mengalahkan kerajaan Parsi.


Begitu juga semasa di dalam peperangan al Ahzab, ketika mana Rasulullah cuba memecahkan batu untuk menggali Parit. Rasulullah telah menyatakan kepada para sahabat bahawa Islam akan menawan kota-kota Yaman, Rom dan Parsi. Sedangkan pada ketika ini umat Islam sedang berada di dalam kegetiran berhadapan dengan jumlah musuh yang begitu ramai, tetapi Rasulullah s.a.w. mampu menjanjikan kepada para sahabat tentang kemenangan yang bakal diperolehi oleh mereka.


Dengan keyakinan inilah para sahabat berjuang bersungguh-sungguh untuk menyebarkan Islam di muka bumi ini dan seterusnya melaksanakan janji-janji yang telah dinyatakan oleh Rasulullah s.a.w. kepada mereka.



Fajar menyinsing

Tanda-tanda awal telah kita lihat pada hari ini bahawa fajar Islam akan kembali bersinar tidak lama lagi. Kita melihat kebangkitan Islam telah mula bersinar di seluruh pelosok dunia. Umat Islam telah mula kembali kepercayaan mereka terhadap Islam. Dan musuh-musuh Islam telah mula bimbang dan khuatir dengan kebangkitan ini dengan menyebarkan dakyah bahawa

golongan-golongan ini merupakan 'terrorist' dan 'fundamentalist'.


Kuasa-kuasa besar dunia semakin hari semakin hilang kekuatannya. Keruntuhan kerajaan Komunis Soviet Union dan kerajaan-kerajaan komunis yang lain merupakan satu petanda bahawa kekuasaan kekuatan musuh tidak akan selama-lamanya. Amerika Syarikat pada ketika ini telah mengalami masalah dalaman negara yang begitu teruk. Golongan remajanya yang bakal menjadi teraju kepemimpinan negara telah mengalami keruntuhan moral yang amat dahsyat. Amerika Syarikat yang mendabik dada kekuatan mereka sebenarnya merupakan negara yang menunggu saat-saat kehancuran seperti mana runtuhnya kerajaan komunis.


Ini merupakan bibit-bibit awal bahawa fajar Islam akan mula menyinsing dan akan menjadi penguasa alam ini. Kesedaran Islam telah mula tercerna di dalam hati-hati umat Islam. Pemuda-pemuda Islam di seluruh pelosok alam



telah mula melaungkan slogan Islam. Kebangkitan Islam telah berlaku kepada umat Islam dalam bentuk fikri, akhlak, ekonomi dan jihad. Maka kita yakin bahawa Allah pasti akan bersama-sama mereka dalam menegakkan Dinul Islam ini.


Kekuatan yang dimiliki oleh Muslimin.

Sesungguhnya Muslimin mempunyai kekuatan yang tidak ada pada manusia yang lain. Penegakan Daulah Islam yang pertama di Madinah telah meninggalkan kesan yang mendalam dalam hati umat Islam. Gerakan dan cara yang telah ditunjukkan oleh Rasulullah menjadi panduan kepada Muslimin hari ini untuk menegakkan Islam kembali. Perlu diyakini bahawa marhalah dakwah dan cara yang dilakukan oleh Rasulullah itu merupakan 'Rabbani Taujih' (panduan dari Allah) yang diberikan kepada Rasulullah sehingga Islam tertegak dengan megahnya dimuka bumi ini. Maka dengan bekalan pengalaman ini, muslimin mengatur langkah dalam menegakkan Islam kembali di muka bumi ini.


Selain daripada itu, muslimin mempunyai kekuatan yang tidak boleh dipandang lekeh oleh manusia. Kita boleh simpulkan bahawa muslimin mempunyai tiga unsur kekuatan yang mampu menggugat kekuatan musuh.


Pertama: Kekuatan kuantiti.

Islam pada hari ini mempunyai bilangan penganut yang hampir suku penduduk dunia yang tersebar di seluruh benua di dunia. Sesungguhnya jumlah yang ramai ini merupakan antara aset utama dalam menegakkan Islam. Ianya merupakan satu nikmat yang seharusnya di syukuri. Sepertimana firman Allah swt "Ingatlah, ketika kamu masih sedikit, kemudian kamu telah menjadi

banyak…"(Al A'araf: 86).


Jamaluddin Al Afghani pernah berkata kepada rakyat India: "Jika sekiranya bilangan kamu yang berjuta-juta ini semuanya menjadi lalat, nescaya kamu mampu untuk menghancurkan telinga Inggeris."


Kedua: Hasil Bumi.

Muslimin pada hari ini menetap di negara-negara yang amat kaya dengan hasil buminya. Negara yang yang kaya dengan minyak dan bahan galian yang lain serta tanah yang subur untuk pertanian. Semuanya ini merupakan kepunyaan muslimin.

Ketiga: Manhaj Rabbani.

Inilah kekuatan yang tidak ada pada manusia yang lain. Muslimin menyeru manusia kepada satu sistem yang mampu membawa keadilan dan kebahagiaan kepada alam sejagat. Sistem ciptaan manusia yang wujud pada hari ini sebenar telah membawa kepada kerosakan dan kesengsaraan kepada manusia. Manusia yang berfikir tidak akan sekali-kali menolak sistem Allah ini.


Oleh itu jelaslah kepada kita bahawa kelemahan umat Islam ini tidak akan selama-lama. Islam sekali lagi akan mencapai kejayaan dan menjadi pentadbir alam ini.


Sikap kita

Kita sebagai pejuang agama Allah ini seharusnya mempunyai sikap yang optimis dengan kejayaan yang bakal di hadapi oleh Islam. Kita tidak seharusnya bersifat putus asa dan keluh kesah dengan suasana dan penindasan musuh terhadap umat Islam. Malah kita yakin dengan janji-janji Allah bahawa Allah akan memenangkan agamanya walaupun dihalang oleh orang-orang kafir.


Dengan keyakinan ini bukan bermakna kita akan berdiam diri dan berpeluk tubuh dengan menunggunya kemenangan yang dijanjikan oleh Allah. Tetapi dengan keyakinan ini, seharusnya kita mempergandakan amalan dan usaha kita dalam menegakkan agama Allah ini.


Janganlah umat mengimpikan kemenangan muslimin terhadap Yahudi sedangkan umat masih lagi berpecah belah, berselisihan dan pergaduhan. Janganlah umat berangan-angan dengan kemenangan sedangkan umat masih lagi bermalasan dan tidak bersungguh-sungguh.


Mustahil kemenangan diberikan kepada orang yang bermalasan dalam berhadapan dengan musuh yang berjuang bersungguh-sungguh menghancurkan Islam. Mustahil kemenangan diberikan kepada umat yang hanya meluangkan cebisan waktu untuk Islam dalam berhadapan dengan musuh yang meluangkan sepenuh waktu untuk meruntuhkan Islam. Maka cepat atau lewatnya kemenangan Islam adalah di bahu kita bersama yang akan dipersoalkan oleh Allah Ta'ala nanti.

Dan ingatlah kata-kata Saidina Umar kepada sahabatnya: " Impikanlah" Seorang pemuda berkata: " Aku mengimpikan jika sekiranya negeri ini dipenuhi dengan emas lalu aku infakkan pada jalan Allah." Omar berkata lagi: "Impikanlah". Seorang pemuda berkata: "Aku mengimpikan jika negeri ini dipenuhi dengan batu permata lalu aku infakkan pada jalan Allah." Omar berkata lagi: "Impikanlah". Mereka berkata: "Kami tidak tahu apa yang hendak dikatakan wahai Amirul Mukminin" Omarpun berkata: "Tetapi aku mengimpikan rijal seperti Abu Ubaidah bin al Jarrah, Muaz bin Jabal dan Salim, hamba Abu Huzaifah. Lalu aku meminta pertolongan dari mereka untuk meninggikan kalimah Allah".

Itulah sebenarnya modal utama untuk kembali memerintah dunia. Seorang pemuda lebih berharga dan bernilai dari seluruh isi dunia. Maka pemuda inilah yang akan berjuang sehingga tertegaknya Dinul Islam ini. Wallahu A'alam.